Våga säga nej

Varje dag hamnar vi i situationer där vi behöver säga nej till människor som vi är beroende av. Tänk bara på alla tillfällen till ett nej som helt naturligt dyker upp under en genomsnittlig dag:
-vid frukosten ber din dotter dig att köpa en ny leksak "nej" svarar du  för att hålla fast vid din linje "du har tillräckligt med leksaker"
.> snälla rara söta .. alla mina vänner har en säger dottern och kollar på dig med hennes vackra ögon
Hur ska du kunna säga nej utan att känna dig som en dåligt förälder?
-Eller när chefen kommer och frågar snällt om du kan tänka dig att göra den här uppgiften med när du står med hundra bollar i luften redan. Men det är din chef som frågar och det är väl klart man ska ställa upp för företaget.
- Högsta chefen skäller ut din kollega. Alla andra sitter blickstilla , tysta och rädda men i hemlighet glada för att det inte är de själva som hamnat i skottgluggen denna gång. Du inser att beteendet är ytterst olämpligt , men hur ska du kunna slå näven i bordet och säga nej?
- Du mår dåligt efter en hård dag på jobbet, helt slut i kroppen med en dundrande huvudvärk, din vän ringer och är ledsen och behöver prata. Hur ska du inte kunna ställa upp när din vän behöver dig?
- Du tittar på kvällsnyheterna. De är fyllda med reportage om våld och orättvisor. Folkmord pågår i ett avläget land. Barn svälter ihjäl medans maten ruttnar bort i våra kylskåp. Hur ska du som människa kunna säga nej till detta?
Låter det bekant?
Vad är dom största annledningarna till att nej är så svårt ord att säga? Räddslan så klart..Räddslan att bli ovän med din vän, räddslan att förlora ditt jobb, skuldkänslorna
 
Jag är en ensamstående mamma som kämpar att få balans mellan arbete, drömmar och arbete. Jag är en mamma som känner att jag inte hinner få tillräckligt med kvalitetstid tillsammans med min dotter. Alla måsten tar över tiden då jag i stället skulle vilja sätta mig ner på golvet med henne och leka enda tills vi ska gå och sova. Överallt är människor slutkörda och sönderstressade, jag räknar mig själv till dom!
Men varför blir fler och fler sönderstressade i dagens samhälle?
Kanske för att vi måste fatta fler beslut i takt med att livstempot ökar. För varje arbetsbesparande får vi allt mindre tid för att fatta våra beslut. Gränserna mellan hemmet och arbetsplatsen håller på att suddas ut eftersom vi ständigt kan nås via våra mobiler och mailadresser varsomhelst och närsomhelst.
 
 
Att säga nej är ett mänsligt dilemma som vi alla ställs inför såväl i hemmet som på jobbet och i världen. Allt vi bryr oss om - vår lycka, familjen, framgång och ett fungernade samhälle, hänger på vår förmåga att kunna säga nej när det behövs som mest. Det kan vara svårt, så svårt att du hellre säger ja. Men när du väl behärskar konsten att våga säga nej kan det samtidigt innebära att du får njuta av den kanske största gåvan av alla:
Friheten att vara den du verkligen är och göra det du verkligen är här för att göra.
 
 
 
 
 

Kommentera här: